Welke gevolgen heeft het Coronavirus voor uw organisatie?
Q&A Coronavirus
De uitbraak van het Coronavirus in China alsmede de verspreiding daarvan binnen
Europa, had reeds de nodige impact op diverse industrieën.
Nu ook in ons land de nodige maatregelen zijn getroffen, zien we dat het aantal
vragen van relaties over dekkingen toeneemt. Onderstaand vindt u antwoorden op
veel gestelde vragen.
Verzekeringsdekking
Brand- en/of bedrijfsschadeverzekeringen
Een uitbraak van een virus betreft geen materiële schade. De bedrijfsschade
en/of andere gevolgen die uw bedrijf kan ondervinden ten gevolge van deze uitbraak,
is dan ook in bijna alle gevallen geen verzekerd evenement onder uw brand- en/of
bedrijfsschadeverzekeringen.
Ook extra kostendekkingen – die mogelijk opgenomen zijn op uw brand- en/of
bedrijfsschadeverzekeringen – vereisen een materiële beschadiging
teneinde te komen tot een gedekt evenement onder de polis. Dat betekent bijvoorbeeld
ook dat extra kosten die worden gemaakt op het terrein van ICT (teneinde alle in
quarantaine geplaatste medewerkers aan het werk te kunnen houden) in verband met de
consequenties van de verspreiding van het Coronavirus niet voor vergoeding in
aanmerking komen.
Maatregelen Overheid in relatie tot omzetverlies
De regeling Werktijdverkorting (Wtv) is stopgezet en daarvoor in de plaats komt een
tijdelijke regeling voor de tegemoetkoming in loonkosten. Dit is de tijdelijke
Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW). Daarnaast zijn maatregelen genomen
om ook de zzp-ers financieel bij te staan.
Wij adviseren onze relaties zich te verdiepen in de maatregelen om eventueel na
overleg met de accountant en/of boekhouder hierop een beroep te doen.
Transportverzekeringen
Voor transportverzekeringen geldt in de basis hetzelfde als voor
brandverzekeringen, te weten dat er sprake moet zijn van een materiële
beschadiging teneinde tot een gedekt evenement onder de polis te komen. In de meeste
gevallen is daar geen sprake van, uitzonderingen daargelaten.
Daarvan zou sprake kunnen zijn indien goederen reeds onderweg waren naar een
bestemming maar waarvan de verzekerde reis door het Coronavirus buiten de macht van
de verzekerde goedereneigenaar onderbroken, gefrustreerd of beëindigd
wordt.
Elke polis is anders, en uitzonderingen op de regel doen zich ook in de wereld van
transportverzekeringen voor. Bij vragen over de dekking raden we u dan ook aan om in
contact te treden met uw accountmanager.
Computerverzekeringen
Ook een Computerverzekering vereist materiële schade en biedt aldus geen
dekking.
Verzuimverzekeringen
Een verzuimverzekering zal wel dekking verlenen indien een medewerker niet in staat
is om zijn werk te verrichten als gevolg van besmetting met het Coronavirus (en
daardoor ziek is). Echter, indien een medewerker niet in staat is om zijn werk te
verrichten omdat hij in quarantaine is geplaatst, zal de verzuimverzekering geen
dekking bieden.
Reisverzekeringen en annuleringsverzekeringen
Indien er reizen zijn gepland naar bestemmingen waar het Coronavirus is
geconstateerd, dan kan er in beginsel geen beroep worden gedaan op de
annuleringsverzekering. Er zijn zogeheten “Allrisk”
annuleringsverzekeringen die dekking zouden kunnen bieden, maar dat is afhankelijk
van de redactie van de specifieke polis.
Indien er toch wordt afgereisd naar een bestemming waarvoor een code oranje of rood
geldt, kan dat er toe leiden dat er geen dekking is onder de reisverzekering. Mocht
afreizen echt noodzakelijk zijn, neem dan contact op met de accountmanager teneinde
na te gaan of er alsnog een dekking kan worden ingekocht.
Repatriëring zit niet in de basisdekking van een reisverzekering.
Repatriëring door medische redenen valt wel onder de dekking. Hou hiermee
rekening.
Let op: het Verbond van Verzekeraars heeft in haar communicatie
van 3 maart 2020 inzake reizen naar risicogebieden aangegeven dat, afreizen naar een
gebied waar het Coronavirus is uitgebroken en waarvoor een reisadvies met code
oranje of rood afgegeven is, ertoe kan leiden dat er geen dekking zal worden
verleend onder de reisverzekering. Dit is niet alleen relevant voor individuele
reisverzekeringen, maar eveneens voor collectieve reisverzekeringen. Wees u hiervan
bewust op het moment dat u medewerkers naar risicogebieden af laat reizen (dit staat
los van uw zorgplicht als werkgever en eventuele claims die daaruit kunnen
volgen).
Continuïteitsplanning
Los van eventuele dekkingsvraagstukken, is het van belang een goede voorbereiding
te treffen op de consequenties die het Coronavirus mogelijk nog met zich brengt. De
ontwikkelingen over de afgelopen weken, waarbij het virus zich in Noord-Italië
snel heeft verspreid en ook in Nederland diverse besmettingen zijn geconstateerd,
onderstrepen reeds het belang van een adequate voorbereiding. Belangrijke vragen die
daarbij beantwoord dienen te worden:
Welke (overheids)maatregelen zullen een belemmering zijn voor de continuïteit
van uw bedrijf? Daarbij valt te denken aan het afsluiten van wegen, luchthavens,
grensovergangen, maar ook import- en exportverboden en het volledig afsluiten van
een gebouw.
- Welke bedrijfsprocessen kunnen door het Coronavirus worden geraakt, bijvoorbeeld door een tekort aan personeel (quarantaine (al dan niet zekerheidshalve) en/of ziekte), tekort aan grondstoffen, transportbeperkingen?
- Welke contractuele verplichtingen kunt u eventueel niet nakomen? Zitten daar consequenties aan verbonden of kunt u zich op artikelen in uw overeenkomsten beroepen waardoor u niet schadeplichtig wordt?
- Kunnen medewerkers die in quarantaine zijn geplaatst, thuis hun werkzaamheden verrichten? Dienen daarvoor aanvullende maatregelen genomen te worden?
- Op welke wijze gaat u verspreiding van het virus onder uw medewerkers tegen?
- Op welke wijze wordt er binnen uw organisatie invulling gegeven aan
crisismanagement? Voorziet uw crisisplan in situaties zoals deze? Zijn de
verschillende taken helder en is een ieder zich ervan bewust dat een verdere
verspreiding van het Coronavirus er toe zou kunnen leiden dat er een beroep op
het crisisteam zal worden gedaan?
De antwoorden de op bovenstaande vragen kunnen het vertrekpunt vormen voor het
opstellen van een adequaat actieplan.
Overige aandachtspunten
- Indien u uw voorraden grondstoffen, halffabricaten en/of eindproducten ziet toenemen (als gevolg van “hamsteren” dan wel niet kunnen uitleveren) adviseren wij u met klem in overleg te treden met uw accountmanager teneinde gezamenlijk te beoordelen of de verzekerde sommen nog toereikend zijn.
- Ook Hemelraad &Keijzer heeft zich voorbereid op mogelijke gevolgen van het Coronavirus, hetgeen zich – onder meer – heeft vertaald in een crisisplan voor haar eigen bedrijfsvoering. Dat betekent dat we te allen tijde voor u bereikbaar zijn en blijven. In eerste instantie verwijzen wij u altijd naar uw eigen accountmanager.